In het optimaliseren van de voorraden is er, blijkt uit de praktijk, een groot verschil wanneer dit gedaan wordt met een voorraadbeheersysteem danwel een WMS (warehouse management software) gekoppeld met een ERP. Bij een voorraadbeheersysteem draait het puur en alleen om het optimaliseren van voorraad niveaus. Terwijl het bij een WMS er meer om draait om de inventarisatie, ontvangst van de goederen, locatietoewijzing en uitslag van de goederen oftewel het beheren van voorraden. Hoe werken deze systemen samen of is er een andere oplossing?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Maar je kunt als bedrijf alles op alles zetten om fouten te verkleinen. In het optimaal beheren van het magazijn is het inzetten van barcode scanners een must en zal je enorme besparingen opleveren. Want wat zijn de gevolgen wanneer je door simpele menselijke vergissingen verkeerde of incomplete orders uitlevert?
1. Een klant die niet blij is met een verkeerde levering en eventueel een slechte review
2. Enorme interne kosten om het te verhelpen (klantenservice, retournering, administratieve handelingen, opnieuw Pick handelingen in magazijn)
3. Een voorraad die niet klopt op meerdere punten en momenten waardoor andere leveringen in de problemen kunnen komen
En dit is zonde. Het kost veel geld, extra uren en frustraties bij zowel uw bedrijf als de klant. En het is simpel op te lossen met behulp van barcode scanners in uw bedrijf. Wat levert het op?